Ik. Wie ben ik? Dat begin je te ontdekken in je jeugd. Hoewel identiteit voor jongeren onveranderlijk belangrijk blijft, geeft de jeugd van nu zijn identiteit wel degelijk anders vorm dan vorige generaties. Identiteit hangt voor jongeren samen met echtheid.

Authenticiteit lijkt voor te komen uit autonomie. Cultuur bestaat uit dwingende codes. Zelfs als je je tussen verschillende groepen beweegt is er altijd wel iets waaraan je moet voldoen. De codes zijn er om macht over je uit te oefenen. Als je verteld wordt wie je moet zijn is er geen vrijheid.

Misschien moeten we wel af van cultuur, omdat die je beklemt inplaats van bevrijdt. Door op te groeien met media als internet, mobiele telefonie, en multi-user games, worden jongeren zich ervan bewust dat hun identiteit veranderbaar is en ontstaat in relaties, met media, ouders, begeleiders, vrienden, de school, het geloof en macht.

Identiteit krijgt vorm in gezamenlijkheid, of dat nou een community op het internet is, een groep op het plein, of aan tafel met een bord eten voor je neus in een gezin.

Ieder mens vertegenwoordigt een talent, een kracht, een kwaliteit. Daar sta je voor. Als uitdaging, als missie en als schatbewaarder. Daar sta je achter. Omdat je gelooft in een gedachte, een visie of een levensweg.

Zo vertaalt kwaliteit of een visie zich binnen een onderneming stap-voor-stap in een dienst of een product en geeft vorm aan het bedrijf. Een tastbare bijdrage aan de wereld en bedoeld voor mensen, klanten, metgezellen, die waar jij voor staat niet willen missen.

Communicatie is het visuele en redactionele aspect van marketing. Een kwestie van werken met woorden en beelden die op verschillende niveaus laten zien wat je te bieden hebt en waar je voor staat. Laten zien wat je waard bent is jezelf positioneren en jouw betekenis communiceren en zorgt voor verbinding.

Uiteindelijk gaat het bij marketing en communicatie om verkoop, maar dan wel met en vanuit een betekenisvolle eigen stijl. Een identiteit, die qua vorm aanraakbaar maakt en het gevoel, de gedachte en de geest van het bedrijf zichtbaar, voelbaar, verstaanbaar en tastbaar.

jakob-owens-203114-unsplash

Jouw bedrijf is een verlangen dat aansluit bij behoeften. Iets zijn, iets te bieden hebben, gaat dus vooraf aan het tonen.

Dat goede, sterke, betekenisvolle kan tot bloei komen als het gezien wordt. Op het juiste moment, op de juiste wijze. Welke wijze daarbij past is voor iedere ondernemer anders. Net als het moment, de weg en de vorm.

Wat blijft is de roep om duidelijkheid, helderheid en eerlijkheid. Het antwoord van communicatie is de kunst van het werken met woorden en beelden die echt bij je passen. Zodat ook anderen in je kunnen geloven, jouw kracht en je talent leren kennen en deel willen uitmaken van jouw verhaal. Zo sluit je aan bij mensen, klanten en metgezellen. Jouw community. De gemeenschap die je draagt, en waar jij weer aan bijdraagt.

Maximaal vertrouwen op jezelf zorgt voor succes. Over de definitie van succes komen we later te spreken. Identiteit ontstaat in relaties. Dialoog en co-creatie bevorderen jouw verbinding met anderen, met jezelf en met klanten en collega’s.

Wil je een maximale eigen identiteit ontwikkelen?

Gebruik dan onderstaande suggesties om een reis te maken naar het hart van jouw identiteit. Als mens en als ondernemer. Het verschil tussen die twee bestaat niet.

– Luister zonder vooroordelen naar alles en iedereen.
– Durf te fantaseren.
– Durf niet te weten.
– Spreek vanuit je eigen ervaring.
– Deel wat je met heel je hart wilt omarmen.
– Als je iets doet, doe het dan volledig.
– Begin, schaaf, schraap en ontwikkel.
– Heb oog voor details.
– Geniet van het proces.
– Durf fouten te maken.
– Signeer je werk en laat het los.
– Jij bent onderdeel van een groter geheel.

Veel plezier!


VOLGEND HOOFDSTUK >