Als zelfstandig ondernemer stap je vanaf dag één in je eigen film. En opeens merk je dat jij daar de hoofdrol in speelt. Je bent de held die glorieus gaat winnen… of verliezen. Dus is het handig als je met enige regelmaat boven jezelf kunt uitstijgen. Met zo’n helikopter-view kun je namelijk overzicht krijgen op het slagveld, of de speelplek, of hoe het terrein ook mag heten.

Zoals je uit de vorige hoofdstukken al hebt begrepen is inzicht in je eigen drijfveren een voorwaarde voor welslagen. Als je niet weet wie je bent en wat je te bieden hebt, kortom wat jouw verhaal is en je aanbod, en wie je ideale klant is, wordt het moeilijk om je onderscheidend te bewegen in de markt die bij jou past. Maar, afhankelijk van je ambities, heb je dan ook nog een plan nodig. Een draaiboek. Want als je op Campagne gaat is het wel aan te raden als je weet wat je moet doen en vooral wat je moet laten.

Dit klinkt allemaal erg serieus, en dat is het ook.

(Echt) ondernemen is toch een beetje een zaak van leven of dood. Qua levenscyclus van je bedrijf. En als je al een paar mislukkingen hebt meegemaakt, of leergeld hebt betaald, dan besef je dat je goed moet weten wat je doet, om te slagen. Dus ben je toe aan een spoedcursus strategisch denken

fredrick-kearney-jr-122838-unsplash

Strategie (zn) heeft twee betekenissen: als aanpak, beleid, draaiboek, koers, plan, plan de campagne, en tactiek. En Strategie (zn): als gevechtsleer, veldheerswetenschap.

Als je meer wilt weten over dat laatste verwijs ik je naar het boek van Sun Tzu: De Kunst Van Het Oorlog Voeren. Al sinds de vijfde eeuw voor Christus dè bestseller op dit gebied. Als je meer wilt weten over de betekenis van het eerste deel van dit begrip kun je ook een boek lezen als Blue Ocean Strategy. Dat gaat over het vermijden van de Rode Oceaan, de plek waar je in concurrentie bent met al die duizenden anderen uit jouw vakgebied, daar waar het bloed vloeit.

De Blauwe Oceaan is dan de plek waar je geen tegenstrevers meer hebt, omdat je boven het gebruikelijke gedoe bent uitgestegen. Je bent weergaloos. Ongeëvenaard. Uniek. Eenmalig en onvergelijkelijk. Een aanrader dus.

Als regisseur van je eigen film is het dus belangrijk dat je leert om met verschillende petten op door meerdere brillen te kunnen kijken naar wat je nu precies aan het doen bent. Zo gaan we in de volgende hoofdstukken kijken naar drie Supermodellen die tot de verbeelding spreken en jou woest aantrekkelijk maken voor je publiek. Strategie, Storytelling en Businessmodel. Ethos, Pathos en Logos.

Maar voor we zover zijn nog even een waarschuwing vooraf.

Denken als een strateeg vraagt om zuivere intenties, want het is spelen met vuur.

Het China van Sun Tzu is niet zomaar bekend als Het Tijdperk van de Oorlogvoerende Staten. Het was met recht een Rode Oceaan. Sun Tzu zag al dat verlies van mensenlevens en materiele rijkdom met lede ogen aan. Van hem is dan ook de uitspraak dat Winnen Zonder Strijd de hoogste vorm van Strategie is. Wat dat wil zeggen, daar komen we later nog op terug.

camila-cordeiro-20343-unsplash

Ter afsluiting van dit hoofdstuk wil ik je nog wel een scene meegeven uit The Unbearable Lightness of Being van Milan Kundera (1984). Omdat ondernemen veel overeenkomsten met film-maken heeft. En omdat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met het vinden van de juiste instelling en context voor je ambities.

“Low? What are you talking about?”
“If we had stayed in Zurich, you’d still be a surgeon.”
“And you’d be a photographer.”
“That’s a silly comparision to make,”
said Tereza. “Your work meant everything to you; I don’t care what I do, I can do anything, I haven’t lost a thing; you’ve lost everything.”
“Haven’t you noticed I’ve been happy here, Tereza?”
Tomas said.
“Surgery was your mission,” she said.
“Missions are stupid, Tereza. I have no mission. No one has. And it’s a terrific relief to realize you’re free, free of all missions.”


VOLGEND HOOFDSTUK >